Hei!
Det høres ikke ut som du har det noe godt, og jeg føler med deg i denne situasjonen.
Du sier at du sliter litt med selvtilliten, og at du prøver alt du kan å tilpasse deg det du tror er din kjærestes ønsker og behov, men at det ikke har den effekten du ønsker deg. Jeg syns det høres ut som du utsletter deg selv i et forsøk på å få hennes oppmerksomhet. Det er ikke bra, men veldig vanlig hos mennesker i alle aldre som sliter litt med selvbildet og ikke tror at de er bra nok. Da ender det med at de blir fryktelig trengende og prøver alt for hardt. Det kan skremme bort hvem som helst, og det er nok det som skjer i ditt forhold.
Du sier at du er redd for å si feil ting til henne, at du har blitt en tøffel som tilpasser alt du gjør og alt du sier men at du ikke aner hva hun ser etter. Hun avviser deg og ignorerer deg, men likevel utsletter deg gladelig deg selv for å bli det hun vil ha, men som du altså ikke engang vet hva er. Det er skikkelig håpløst prosjekt. Hun behandler deg dårlig, det er så, men det som er skikkelig ille er jo hvor dårlig du behandler deg selv!! Jo mer hun avviser og tråkker på deg, jo mer vil du ha henne, antagelig.
Jeg har selv vært der du er, og gjetter at du går rundt og forteller deg selv hvor verdiløs og uinteressant du er, og at hverken du eller livet ditt har noen betydning uten henne. Hva er det for slags ting å si til seg selv? Det finnes ikke et eneste menneske som er så lite verdt. Jeg kan dessuten se av brevet ditt at du er en klok, reflektert og snill gutt, du skriver og forklarer veldig godt og klarer å være helt ærlig og klar om et vanskelig tema. Det er flott, og ikke selvsagt i din alder, eller i noen annen alder for den saks skyld.
Av innlegget ditt kan jeg lese at det du først og fremst trenger ikke er at denne dama skal bli mer glad i deg, men at DU blir mer glad i DEG SELV! Da vil andres anerkjennelse bli mindre viktig for deg, og det vil bli naturlig for deg å ikke la andre behandle deg dårlig. For å kunne bli mer glad i deg selv, må du først finne ut HVEM DU ER. Det er stort prosjekt. Med andre ord syns jeg altså at du rett og slett skal bytte hovedprosjekt fra henne til DEG SELV.
Det er ditt ansvar å bli kjent med og være glad i deg selv, å ta vare på deg selv og ikke la andre behandle deg dårlig, eventuelt feie dem ut av livet ditt om nødvendig. Les gjerne min tråd i kjærlighetssorg-forumet: "Brudd pga. respektløs behandling - trenger støtte!" Der står det mye klokt om å bygge opp sin egen selvfølelse. Det finnes også mange gode bøker om emnet.
Som du sikkert skjønner er jeg ikke spesielt opptatt av hvordan du skal få hennes oppmerksomhet. Jeg er mer opptatt av hvordan du skal få din egen.
Lykke til!
Stor klem fra Anja